Se sändningen från det stora bokbranschseminariet Boken 2017 – Böckernas Sverige

Se sändningen från det stora bokbranschseminariet Boken 2017 – Böckernas Sverige

Seminariet arrangerades av Svenska Bokhandlareföreningen och Svenska Förläggareföreningen den 14 februari 2017 på Nalen i Stockholm. Vi får ta del av färsk statistik från den stora och omfattande försäljningsstatistik som branschen sedan några år gemensamt tar fram. Vi diskuterar och slår hål på en del myter och jämför oss med andra detaljhandelsbranscher. 

Vilken statistik finns det egentligen över böcker och läsning i Sverige? Vi kartlägger också bokens, och mediesamhällets, ökade digitalisering och vad den innebär för mediaarenan i stort, för författare, förlag och handeln med böcker.

PROGRAM –DEL 1 

Välkomna! 
Kristina Ahlinder, Svenska Förläggareföreningen och Mats Ahlström, Svenska Bokhandlareföreningen hälsar välkomna. Josefine Sundström är dagens moderator. Linda Portnoff, Musiksverige, och Maria Schottenius, Dagens Nyheter, kommer att följa och analysera seminariedagen. Dessutom utlyses en tävling!

Tid in i klippet: 12:42
Bokbranschen i siffror – försäljningssiffrorna för 2016 presenteras
Erik Wikberg, Handelshögskolan. 

Tid: 44:14
Böckernas Sverige – hur ser egentligen boksverige ut när det gäller försäljning? Myter och verklighet
Mats Ahlström reder ut. Jonas Arnberg, Svensk Handel, analyserar och jämför med andra branscher. 

Tid: 1:06:05
Böckernas Sverige – vilken bokstatistik finns och vad säger den?
Kristina Ahlinder, Förläggareföreningen, och Håkan Köhler, Bonnierförlagen

Tid: 1:11:30
Böckernas Sverige – vilken bokstatistik finns och vad säger den?
Miriam Nauri, Kungliga bibilioteket

Tid: 1:23:23 
Böckernas Sverige – vilken bokstatistik finns och vad säger den?
Ingela Wadbring, Nordicom

PROGRAM –DEL 2

Tid in i klippet: 1:07
Samhället och den nya mediaarenans utveckling
Magnus Kempe, Kairos Future.

Tid in i klippet: 34:52
Digital bokbransch
Denise Rudberg, författare 

Tid in i klippet: 59:40
Cecilia Helsing, Akademibokhandelns digitala kundklubb

Tid in i klippet: 1:12:12
Rickard Henley, Norstedts, Jeanette Löfgren, Bonnierförlagen samt John Augustsson, Natur & Kultur.

Tid in i klippet: 1:23:40
Har vi lärt oss något idag och vad gör vi i så fall med de lärdomarna?
Josefine summerar och utvärderar dagen tillsammans med Linda Portnoff och Maria Schottenius. 
Vinnaren i tävlingen koras!