Bokförsäljningsstatistik

Bokförsäljningsstatistik

Bokförsäljningsstatistiken är ett samarbete mellan Svenska Bokhandlareföreningen och Svenska Förläggareföreningen. Statistiken baseras på den mest omfattande datainsamlingen av bokförsäljning från återförsäljare som görs i Sverige och omfattar en betydande andel av all försäljning av allmänlitteratur till konsument. En stor del av landets återförsäljare av böcker i olika försäljningskanaler lämnar dagliga uppgifter till statistiken.

Minskande bokförsäljning i alla försäljningskanaler utom i kanalen digitala abonnemangstjänster 

Den totala bokförsäljningen minskade med 0,4 procent i kronor räknat under det första halvåret 2019 jämfört med samma tidsperiod föregående år. Räknat i antal sålda exemplar ökade försäljningen med 5,1 procent. Förklaringen till volymuppgången är en starkt ökande försäljning i digitala abonnemangstjänster (BookBeat, Nextory och Storytel). Försäljningen i fysisk bokhandel, internetbokhandel/bokklubbar och dagligvaruhandel minskade.

De digitala abonnemangstjänsterna visar en ökning med 25,3 procent i kronor räknat. Internetbokhandeln, som i rapporten är ihopslagen med bokklubbar, minskade med 4,8 procent. Den fysiska bokhandeln minskade med 5,1 procent och dagligvaruhandeln minskade med 9,1 procent.

Räknat i antal exemplar ökade den totala bokförsäljningen med 5,1 procent. Läsning och lyssnande i digitala abonnemangstjänster står för hela denna ökning. Bortses det från denna försäljning, där volymen ökade med 25,7 procent, minskade antalet sålda exemplar med 7,6 procent. I fysisk bokhandel minskade antalet sålda exemplar med 5,6 procent, i internetbokhandel/bokklubbar med 8,5 procent och i dagligvaruhandel med 9,4 procent.

 – Det är tydligt att branschen genomgår en genomgripande digitalisering. Det positiva i den senaste statistiken är att fler antal böcker konsumeras när digitala abonnemangstjänster växer. Det oroväckande är att de totala intäkterna trots det minskar, säger rapportförfattaren Erik Wikberg som är forskare vid Handelshögskolan i Stockholm.

Endast digitala ljudböcker och e-böcker i digitala abonnemangstjänster ökade under försäljningsperioden. Inbundna böcker minskade med 5,6 procent i kronor räknat, pocketböcker med 6,7 procent och övriga format med 5,3 procent. Digitala böcker sålda i internetbokhandel och fysisk bokhandel minskade. Allra mest minskade fysiska ljudböcker, det vill säga ljudböcker sålda på fysiska lagringsminnen. Dessa minskade med 24,6 procent, vilket trendmässigt kunnat noteras även under tidigare mätperioder.

Försäljningen av barn- och ungdomsböcker minskade med 4,8 procent räknat i kronor. Detta är ett trendbrott eftersom barnboksförsäljningen stadigt har ökat sedan 2013.

 

Om Bokförsäljningsstatistiken

Svenska Bokhandlareföreningen och Svenska Förläggareföreningen står bakom Bokförsäljningsstatistiken, som uppskattas omfatta cirka tre fjärdedelar av all allmänlitteratur som säljs från återförsäljare i Sverige till slutkonsument. Datainsamlingen sker via företaget Bokinfo. Rapporterna redovisar försäljningstrender för olika försäljningskanaler, genrer och format. De digitala abonnemangstjänsterna BookBeat, Nextory och Storytel ingår inte i det ordinarie dataunderlaget, utan denna försäljningsdata har samlats in separat.  

Läs om hur våra medlemmar löpande kan ta del av och använda sig av Bokförsäljningsstatistiken här

Bokförsäljningsstatistiken fokuserar på återförsäljares försäljning av allmänlitteratur och omfattar olika försäljningskanaler: den fysiska bokhandeln, internetbokhandeln, bokklubbar och detaljhandeln. Eftersom datainhämtningen är kopplad till uppgiftslämnarnas kassasystem eller motsvarande ger statistiken tillförlitliga och detaljerade data. Över tid kan uppgiftslämnare tillkomma eller utgå. Eftersom tillkommande uppgiftslämnare ska lämna försäljningsdata från och med den 1 januari 2012 är det möjligt att uppgifter om historisk försäljning kommer att justeras. 

Bokförsäljningsstatistiken erbjuder en detaljerad segmentering av olika försäljningskanaler, genrer, regioner och format för olika tidsperioder. Barn- och ungdomslitteraturen redovisas i fem olika underkategorier baserade på åldersgrupp. Statistiken erbjuder också jämförelser mellan specifika kortare tidsperioder, till exempel månadsförsäljning samt bokreor under olika år.

Statistiken redovisar aggregerad försäljning både i kronor och i antalet sålda exemplar, samt förändringen av snittpriser för olika format. Bokförsäljningsstatistiken baseras på kvantitativa försäljningsdata. Den kan kortfattat kan sägas förklara i hur stor omfattning och åt vilket håll försäljningen utvecklas under specifika tidsperioder.

Rapporter med sammanställningar och analyser av Bokförsäljningsstatistiken publiceras löpande. 

Rapporterna är skrivna av Erik Wikberg som är ekonomie doktor vid Handelshögskolan i Stockholm, där han också är forskare och lärare.

Om begreppet allmänlitteratur

En uppskattning av Svenska Bokhandlareföreningen och Svenska Förläggareföreningen är att Bokförsäljningsstatistiken omfattar cirka tre fjärdedelar av all allmänlitteratur som säljs i Sverige. Begreppet allmänlitteratur är ett paraplybegrepp som vanligen åsyftar skönlitteratur, facklitteratur samt barn- och ungdomsböcker i svenska original och i översättning till svenska, men har delvis flytande och oklara gränser. Det är ett av skälen till att en mer exakt beräkning av Bokförsäljningsstatistikens omfattning av den totala försäljningen av allmänlitteratur som säljs i Sverige inte anses eftersträvansvärd. Ambitionen är istället att i rapporterna vara transparent vad gäller hur datainsamlingen skett och hur bokförsäljningen har klassificerats.

För mer information om statistiken, vänligen kontakta:

Erik Wikberg, rapportförfattare, 
070-427 90 20, erik.wikberg@hhs.se

Mats Ahlström, ordförande Svenska Bokhandlareföreningen, 
070-812 73 90, mats.ahlstrom@booksellers.se

Kristina Ahlinder, VD Svenska Förläggareföreningen, 
070-769 84 45, kristina.ahlinder@forlaggare.se