Epokskifte i bokbranschen – ny rapport ger en fördjupad bild

Epokskifte i bokbranschen – ny rapport ger en fördjupad bild

Bokbranschen, som för fem år sedan surfade på en framgångsvåg med stigande försäljning, upplever idag en bokhandel i ekonomisk kris och hårt pressade förlag. Teknikutveckling, digitalisering, internationalisering, nya affärsmodeller och ökad konkurrens har under de senaste åren förändrat spelplanen för bokmarknadens aktörer.

9 november 2012

Svenska Förläggareföreningen och Svenska Bokhandlareföreningen publicerar nu en rapport, Bokmarknaden 2012, där det framgår att både förlag och bokhandel skulle få en bättre långsiktig utveckling om bokmarknadens parter tog ett större gemensamt ansvar för helheten.

Det är viktigt för hela branschen att bokhandeln utvecklas och att det blir mer attraktivt att vara bokhandlare. Hur det går för bokhandeln får stor betydelse för bokutgivningen i framtiden, säger Kjell Bohlund, en av rapportens författare.

- Kanske upplever vi nu ett epokskifte, och där behöver hela bokbranschen förändras och vara medveten om att substitutionskonsumtionen växer, särskilt hos unga, säger Bengt Brodin, den andre rapportförfattaren. Bokbranschens gemensamma utmaning är att inte bara att upprätthålla, utan också öka, intresset för böcker och läsning.

Bokhandeln är fortfarande huvudkanalen för försäljning av böcker i Sverige och över 60 % av de som läst en bok den senaste veckan har köpt den i bokhandeln. Trots krisen finns det bokhandlare som regelbundet visar mycket goda resultat.

Framgångsfaktorer för dessa bokhandlar – som på många andra sätt skiljer sig åt – är förändringsvilja, god kontroll över nyckeltal, kunnig kundorienterad personal och kanske framförallt, affärsmässighet.

- Bokhandeln finns representerad på lokal nivå runt om i hela landet och kan därför skapa plattformar för möten mellan litteraturen och läsandet. I den levande bokhandeln får man kunskap, inspiration samt en möjlighet att skapa ett första intresse för litteratur, säger Anna Möller Wrangel, VD för Bokhandlareföreningen. -Vi har nu initierat ett utvecklingsprogram för bokhandeln och ser fram emot ett samarbete med förlagen, fortsätter Anna Möller Wrangel.

Rapportförfattarna menar att förlagen måste värna om bokhandeln genom goda affärsvillkor, logistiklösningar och säljstöd. Om bokhandeln decimeras och drastiskt drar ned boksortimentet kan det långsiktigt få mycket negativa konsekvenser för hela bokmarknadens vitalitet och utvecklingsförmåga.

- Vi är inne i en förändringsperiod som nog saknar motstycke i vår historia men med gemensamma krafter, med nytänkande och gränsöverskridande samarbete kan vi förädla och utveckla vår bransch. Det är jag övertygad om, säger Kristina Ahlinder, vd för Svenska Förläggareföreningen.

I rapporten presenteras ett antal strategier för hur framtidens bokmarknad kunde se ut. Man belyser vikten av att anpassa bokmarknaden efter kundens behov och att dagens läsare inte bara ser sig som en passiv konsument. Bokmarknadens förmåga att bygga relationer med läsarna och bokköparna är viktig. Det kan ske genom författarträffar, bokmässor, bokfestivaler etc. Bokbranschen måste också fokusera på produktutveckling, inte minst inom det digitala området.

För mer information samt beställning av rapporten, vänligen kontakta:

Anna Möller Wrangel, VD Svenska Bokhandlareföreningen, 08-762 78 19, anna.moller.wrangel@booksellers.se

Kristina Ahlinder, VD Svenska Förläggareföreningen, 08 736 19 41, kristina.ahlinder@forlaggare.se

Баскетбольные кроссовки