Intervju: Catarina Berg, marknadsansvarig

Intervju: Catarina Berg, marknadsansvarig

Catarina Berg har arbetat på Bonnierförlagen i tio år, hela tiden på försäljnings- och marknadssidan. Innan dess studerade hon historia och gick på universitets kulturvetarlinje, men hon har också arbetat i bokhandel.

– Det är många förlagsanställda som gjort det och jag tror att det är en väldigt bra ingång till förlagsarbete, inte minst om man ska arbeta med försäljning och marknad, anser hon.

Catarina Berg har ett helhetsansvar för marknadsarbetet på Bonnier Carlsen som är Bonnierförlagens stora förlag för barn- och ungdomsböcker. Det innebär att hon sysslar med aktiviteter av många olika slag – från lanseringar av nya böcker och kampanjer genom olika säljkanaler till att diskutera utgivningsbeslut på utgivningsmöten och fatta beslut om böckers omslag. Hon har också ansvar för marknadsbudgeten på förlaget.

– Att jag skulle komma att arbeta med barn- och ungdomsböckerna var nog inte så självklart från början, men jag har alltid haft en dragning till dem och med den diskussion som finns idag om barns och ungdomars läsning så känner jag verkligen hur viktigt det som jag håller på med är. Och när jag själv blivit förälder så har jag också, mer än någonsin, insett vilken fantastiskt bra litteratur vi har här i landet på just det här området.

Är det skillnad på att marknadsföra barn- och ungdomsböcker och vuxenböcker?

– Det finns ju en grundläggande skillnad genom att vi enligt lag inte får bedriva marknadsföring direkt till barn. Våra primära målgrupper är därför dels de som förmedlar böckerna på olika sätt – bokhandlare, bibliotekarier, mediafolk – dels de som köper och lånar dem, alltså föräldrarna. Det finns också ett väldigt stort spann i vår utgivning, med allt från pekböcker för de allra minsta barnen till romaner för ungdomar, och det betyder att marknadsföringen blir ganska mångfacetterad. Vi måste arbeta på helt olika sätt med de här kategorierna.

Vilka marknadsinsatser ger det bästa resultatet?

– Det är svårt att svara generellt på det, det beror ju på vad man vill uppnå. Men en utgångspunkt är att det finns många starka serier på barn- och ungdomssidan och som är tacksamma att bygga marknadsföring kring. Stora påkostade kampanjer är däremot snarare undantag än regel och har kanske inte heller samma effekt som på vuxensidan. Men det är klart att det är viktigt för försäljningsutfallet vilka böcker som ligger i travar i bokhandeln, och vi måste hela tiden lyssna på återförsäljarna, ta reda på vilken typ av marknadsföringsstöd som de vill ha. Så i den meningen påverkas och smittas vi nog mer och mer av marknadstänket inom vuxenutgivningen.

Vilken roll spelar författarna för marknads- och säljarbetet?

– För det första har ju många barnböcker bilder, så vi måste hela tiden ha både författarna och illustratörerna med i bilden. Sen finns det på barn- och ungdomssidan redan en tradition av att författare lanserar sina böcker, inte minst genom uppläsningar för barn på bokhandlar och bibliotek. Det har man gjort länge och det är fortfarande lika populärt.

Den stora kändiskulten som finns kring vissa vuxenförfattare har vi väl ingen riktig motsvarighet till. Men visst rör vi oss åt det hållet, att författarna lanseras mer genom PR och mediearbete, och det är klart att vi tycker att det är bra om våra författare får mer uppmärksamhet eftersom det gynnar deras böcker.

Vad är det för nya saker som händer på det här fältet som du måste hänga med i och ta hänsyn till? Hur ser framtiden ut?

– Jag tror vi måste tänka ännu mera kring barns och ungdomars läsning. Att vi lyckas stimulera den kommer att vara helt avgörande i framtiden. Vi måste också ta reda på mer om vad det är barnen och ungdomarna vill ha och vad det är de tycker om att göra på fritiden och anknyta till det i vår marknadsföring av böcker. Det är klart sådant som den växande ipad-användningen och dataspelen kommer att påverka oss allt mer. Likaså blir merchandising, alltså olika prylar i anslutning till böckerna, säkert ännu viktigare i marknadsföringen framöver. Och sociala medier förstås. Vi satsar redan en hel del på att producera trailers om böcker och författare som kan spridas vidare och det blir säkert också mer av sådant. Vi måste följa med i medielandskapet och till exempel hålla koll på bokbloggarna, vilka som är nya och intressanta, och odla kontakter med dem.

 
Intervjun är gjord av Jan-Erik Pettersson.

 

Catarina Berg
Catarina Berg.