Intervju: Tulle Durling, PR-chef

Intervju: Tulle Durling, PR-chef

Tulle Durling började korrekturläsa för Norstedts när hon läste litteraturvetenskap och idéhistoria. Sedan dök det upp ett vikariat på marknadsavdelningen och något år senare fick hon en tjänst som redaktör på förlaget.

– Med åren blev jag allt mer intresserad av att få arbeta utåtriktat, att få vara med när boken möter läsarna. Ett år som vikarie på PR-avdelningen följdes av en informatörstjänst och några omorganiseringar senare leder jag nu PR-gruppen.

PR-arbetet på ett stort förlag handlar om att skapa uppmärksamhet och publicitet kring författarna och deras böcker, att arbeta för att författarna får möta sin publik, till exempel på mässor och vid olika författarevenemang. De viktigaste målgrupperna är journalister, bokbloggare, arrangörer av olika slag, bokhandeln – och i slutänden bokläsarna.

PR är ju en funktion som expanderat snabbt inom förlagsbranschen och ökat i betydelse under senare år, vad beror det på?

– Ett genomtänkt och lyckat PR-arbete kan ha en enorm genomslagskraft, det finns ingen köpt marknadsföring som kan komma i närheten av det. Den ökade betydelsen hänger också, på gott och ont, ihop med den kändisstatus som författaryrket fått. Den tid är längesen förbi då det räckte med ett antal riktigt bra recensioner för att en bok skulle bli en snackis.

Vilken roll spelar författarna för PR-arbetet?

– En allt större roll. Det blir allt svårare för de författare som känner sig obekväma med att stå i rampljuset, som inte deltar i det offentliga samtalet eller twittrar, facebookar och bloggar. En viktig uppgift för oss som jobbar med PR är att vi vid sidan av att lyfta fram författarna, även arbetar för att själva boken, innehållet, berättelserna, hamnar i centrum.

Den som ska arbeta med PR på ett förlag har det väl förspänt om hen är nyfiken, orädd och idérik. En hyfsad allmänbildning är förstås nyttig, och ett stort mått av stresstålighet behövs också.

Vilka är de svåraste nötterna att knäcka för den som arbetar med bok-PR?

– Hur få tiden att räcka till. Det gör den aldrig. Man kan alltid göra lite mer, ringa det där extra samtalet. Och så klart: Hur nå ut när konkurrensen är så stor, när litteraturbevakningen minskar, kulturredaktionerna bantas och allt fokus riktas mot några få utvalda.

– I framtiden måste vi fundera över hur vi förnyar vårt sätt att arbeta i takt med att mediebranschen förändras och nya aktörer dyker upp. Hur når vi läsarna i framtiden? Det är förstås allra viktigast.

 

 Intervjun är gjord av Jan-Erik Pettersson.

 

Tulle Durling
Tulle Durling.