Minskande bokförsäljning i alla försäljningskanaler utom i kanalen digitala abonnemangstjänster

Minskande bokförsäljning i alla försäljningskanaler utom i kanalen digitala abonnemangstjänster

Den totala bokförsäljningen minskade med 0,4 procent i kronor räknat under det första halvåret 2019 jämfört med samma tidsperiod föregående år. Räknat i antal sålda exemplar ökade försäljningen med 5,1 procent. Förklaringen till volymuppgången är en starkt ökande försäljning i digitala abonnemangstjänster (BookBeat, Nextory och Storytel). Försäljningen i fysisk bokhandel, internetbokhandel/bokklubbar och dagligvaruhandel minskade.

De digitala abonnemangstjänsterna visar en ökning med 25,3 procent i kronor räknat. Internetbokhandeln, som i rapporten är ihopslagen med bokklubbar, minskade med 4,8 procent. Den fysiska bokhandeln minskade med 5,1 procent och dagligvaruhandeln minskade med 9,1 procent.

Räknat i antal exemplar ökade den totala bokförsäljningen med 5,1 procent. Läsning och lyssnande i digitala abonnemangstjänster står för hela denna ökning. Bortses det från denna försäljning, där volymen ökade med 25,7 procent, minskade antalet sålda exemplar med 7,6 procent. I fysisk bokhandel minskade antalet sålda exemplar med 5,6 procent, i internetbokhandel/bokklubbar med 8,5 procent och i dagligvaruhandel med 9,4 procent.

 – Det är tydligt att branschen genomgår en genomgripande digitalisering. Det positiva i den senaste statistiken är att fler antal böcker konsumeras när digitala abonnemangstjänster växer. Det oroväckande är att de totala intäkterna trots det minskar, säger rapportförfattaren Erik Wikberg som är forskare vid Handelshögskolan i Stockholm.

Endast digitala ljudböcker och e-böcker i digitala abonnemangstjänster ökade under försäljningsperioden. Inbundna böcker minskade med 5,6 procent i kronor räknat, pocketböcker med 6,7 procent och övriga format med 5,3 procent. Digitala böcker sålda i internetbokhandel och fysisk bokhandel minskade. Allra mest minskade fysiska ljudböcker, det vill säga ljudböcker sålda på fysiska lagringsminnen. Dessa minskade med 24,6 procent, vilket trendmässigt kunnat noteras även under tidigare mätperioder.
Försäljningen av barn- och ungdomsböcker minskade med 4,8 procent räknat i kronor. Detta är ett trendbrott eftersom barnboksförsäljningen stadigt har ökat sedan 2013. 

Ladda ned rapporten här

 

Om Bokförsäljningsstatistiken

Svenska Bokhandlareföreningen och Svenska Förläggareföreningen står bakom Bokförsäljningsstatistiken, som uppskattas omfatta cirka tre fjärdedelar av all allmänlitteratur som säljs från återförsäljare i Sverige till slutkonsument. Datainsamlingen sker via företaget Bokinfo.  Rapporterna redovisar försäljningstrender för olika försäljningskanaler, genrer och format. De digitala abonnemangstjänsterna BookBeat, Nextory och Storytel ingår inte i det ordinarie dataunderlaget, utan denna försäljningsdata har samlats in separat.  Mer information finns på forlaggare.se/bokforsaljningsstatistik

För mer information om statistiken, vänligen kontakta:

Erik Wikberg, rapportförfattare, 070-427 90 20, erik.wikberg@hhs.se

Mats Ahlström, ordförande Svenska Bokhandlareföreningen, 070-812 73 90, mats.ahlstrom@booksellers.se

Kristina Ahlinder, VD Svenska Förläggareföreningen, 070-769 84 45, kristina.ahlinder@forlaggare.se